The Story of Jeroen Kriele, Solid Professionals

Leiderschap op afstand - wat we kunnen leren van een ervaren consultant

 Jeroen Kriele is al ruim 20 jaar werkzaam als consultant en heeft door zijn branche misschien wel een sprongetje voor als het gaat om leidinggeven op afstand. Sinds 2015 werkt hij bij Solid Professionals | Advisory als Principal Consultant, waar hij organisaties in de financiële sector, zoals Rabobank, Quion, ING en de Volksbank, helpt bij het bij het behalen van hun business goals en het vinden van de juiste ICT-oplossingen. Daarnaast coacht hij jonge collega’s, consultants in hetzelfde werkveld met 0-2 jaar werkervaring, in hun ontwikkeling. We spreken Jeroen over de huidige (thuis)werksituatie en hoe hij deze periode beleeft vanuit zijn rol als leidinggevende.

Als consultant werk je normaliter veel bij opdrachtgevers op locatie. Hoe was het om de afgelopen periode vanuit huis te werken?

Voor Corona was ik zelf niet gewend om thuis te werken, behalve zo nu en dan in de avonduren of weekend. Ik moet bekennen dat ik het de eerste dagen van de Corona-maatregelen moeilijk vond om mijn positieve draai te vinden en soms echt wel een beetje chagrijnig was. Het was behoorlijk wennen om ineens rekening te moeten houden met 3 huisgenoten (vrouw en 2 dochters red.), en ook de lange dagen met heel veel bellen, talloze meetings achter elkaar en soms niet eens tijd voor voor koffie of lunch, speelden hierin een rol. Ik heb echt wel een moment gedacht, dit is niet leuk. Daarnaast vond ik het ook fysiek uitdagend, want een echte thuiswerkplek had ik eigenlijk niet. Daarom heb ik die eerste week gelijk geïnvesteerd in een goede setup. Dat maakte het werken vanuit huis meteen een stuk beter! En gelukkig hebben we als gezin ook snel onze draai kunnen vinden.

'Mijn missie als leidinggevende is om individuen te laten excelleren binnen een team'


Hoorde je dit ook terug bij je collega's?

Voor veel van mijn collega's was de situatie natuurlijk vergelijkbaar. Mensen met een gezin werden van de ene op de andere dag gedwongen om thuis op elkaars lip te zitten. En voor mensen zonder gezin of partner was het soms zelfs nog lastiger. Ik weet dat bij sommigen de muren echt op hen af kwamen. De vraag is, hoe ga je daar als leidinggevende mee om? Als organisatie hebben we in ieder geval meteen gezegd: iedereen mag de kosten voor een goede thuiswerkplek declareren. Daarnaast proberen we bepaalde meetings op een ander tijdstip te plannen, zodat collega’s bijvoorbeeld eerst hun kinderen naar bed kunnen brengen. Ook heeft Solid vanaf week één gezorgd voor een online vitaliteitsprogramma waarin verschillende webinars en workouts worden aangeboden, van ‘hoe behoud je je focus’ tot yoga sessies en bootcamps. 

Doe jij ook aan yoga?

Zelf zorg ik dat ik iedere ochtend beweeg. Dat doe ik door of te gaan hardlopen of door mijn eerste telefoontjes al wandelend buiten te doen. Dat laatste adviseer ik ook aan mijn collega’s: als je veel belletjes achter elkaar hebt, ga dan lekker wandelen. Dan heb je toch bewogen en tegelijkertijd weet je wat je moet weten. En als ik zelf een meeting organiseer, zorg ik nu dat ze niet langer duren dan 45 minuten. Hierdoor heb je even tijd om zaken voor jezelf op te schrijven of koffie te zetten, voordat je weer klaar moet zitten voor de volgende meeting. 

Wat is jouw visie op leiderschap?

Ik ga ervan uit dat als je goed zorgt voor je medewerkers en collega’s, zij ook goed zijn voor jou. Mijn missie als leidinggevende is om individuen te laten excelleren binnen een team. Dit doe ik door middel van intervisie (tegen welke problemen loop je op?) en door in te gaan op vraagstukken als: hoe ga je als jong ambitieus persoon om met opdrachtgevers, gebrek aan kennis en het vinden van een balans tussen werk en privé.

'Als je een systeem gaat neerzetten om een ander te controleren ben je eigenlijk al te laat'

Ik probeer als leidinggevende altijd ondersteunend en coachend te zijn. Om collega's te helpen met de vraagstukken waarmee ze worstelen. Ik geef mijn teamleden de ruimte en wil dat ze zich vrij voelen om met hun eventuele problematiek naar mij toe te komen. Ik geef wel advies, maar ik ga vervolgens niet controleren of ze mijn advies ook altijd overnemen. Waarom niet? Iedereen is volwassen en heeft zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Hetzelfde geldt voor het werk wat gedaan wordt. Vanuit mijn werkervaring, bijvoorbeeld op het gebied van Financial Crime Control, weet ik dat wat voor systeem je ook bedenkt, de mens altijd slimmer is. Hij zal er altijd voor zorgen dat hij het systeem kan omzeilen. Dus als je een systeem gaat neerzetten om een ander te controleren ben je eigenlijk al te laat. 

Dat ik niet controleer wil overigens niet zeggen dat ik nooit feedback geef. Ik vraag sowieso een à twee keer per jaar om een terugkoppeling van onze opdrachtgevers. De verbeterpunten die mijn collega’s dan krijgen, vormen een mooie input voor de vervolggesprekken die ik met hen voer.

'Leidinggeven op afstand is inherent aan het consultancy vak... je hebt simpelweg niet de mogelijkheid om iedereen continue in de gaten houden ‘


En hoe gaat dat dan nu je door de Corona-crisis leiding moet geven op afstand?

Mijn filosofie wat betreft leidinggeven is niet veranderd door de Corona-crisis. Coachgesprekken deden we voorheen altijd door fysiek bij elkaar te komen, maar ook voor Corona voerden we bepaalde gesprekken al telefonisch. Dat is natuurlijk ook inherent aan ons vak. Als consultants bij Solid Professionals zien wij elkaar niet dagelijks, omdat iedereen gedurende de week een andere opdracht heeft bij een van onze klanten. Dit vraagt om een manier van werken waarin wij het gewend zijn om te coachen en sturen op afstand. Je kunt niet anders dan je mensen vertrouwen geven, want je hebt simpelweg niet de mogelijkheid om iedereen continue in de gaten houden. En dat wil ik ook niet.

'Ik doe mijn best om te fungeren als rolmodel door mezelf altijd kwetsbaar op te stellen en een persoonlijk voorbeeld te geven'


Hoe onderhoud jij de connectie met het team?

Ik heb eigenlijk niet het idee dat het persoonlijk contact, het vertellen van persoonlijke verhalen, minder is geworden door de huidige situatie. Doordat de zes collega’s die ik coach allemaal unieke individuen zijn, kan ik maatwerk toepassen. De een is heel proactief naar mij toe, terwijl een ander weer wat meer teruggetrokken is. Het gaat erom dat we elkaar helpen en verder komen qua persoonlijke ontwikkeling. Ongeacht de omstandigheden vind ik het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt bij mijn collega’s. Ik wil hoe dan ook graag alles weten wat het werk kan beïnvloeden, zowel positief als negatief. Dat wil niet zeggen dat ik het voor hen kan oplossen, maar dan weet ik in ieder geval wel wat er speelt. Hierin doe ik ook mijn best om te fungeren als rolmodel. Door mezelf altijd kwetsbaar op te stellen en een persoonlijk voorbeeld te geven. Om eerlijk te zijn verrast het me soms nog hoe open iedereen naar mij toe is. Ik vind dat ontzettend mooi.  

Is die onderlinge openheid normaal binnen jullie organisatiecultuur?

Binnen Solid Professionals is er in de eerste plaats heel veel aandacht voor werktevredenheid en persoonlijke groei van onze medewerkers. Als onderdeel van The Hup’, is Solid sinds 2014 bezig om een 'secure base' organisatie te worden. Hierin draait het om een bedrijfscultuur gebaseerd op vertrouwen, waarin iedereen zich thuis voelt én wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Samen ontwikkelden we hiervoor een vijf-jaren programma. Tijdens dit programma word je binnen jouw ontwikkeling uitgedaagd om te werken aan belangrijke zaken als dialoog voeren, feedback geven en stilstaan bij waarom je de dingen op jouw manier doet (of juist niet doet). Je zit met enkele collega’s in een vaste groep en bespreekt zaken als: wat heeft je gevormd, wat vond je moeilijk enzovoorts. Door dit programma leren we om openhartige gesprekken te voeren en meer met elkaar te delen. Om niet alleen maar vanuit de inhoud te werken, maar ook vanuit persoonlijk perspectief. 

'Je moet mensen het vertrouwen geven om fouten te mogen maken'


Om open naar elkaar te zijn is er dus ook vertrouwen nodig. Hoe zorg jij daarvoor? 

In de eerste plaats door vertrouwen te geven en zelf het goede voorbeeld te geven. Zolang mijn collega’s hun best doen en hun opdrachtgever of leidinggevende tevreden is, gaat het goed en ben ik blij! Hetzelfde doe ik thuis. Kijk, er zit in principe alleen een universitaire studie tussen de leeftijd van mijn oudste dochter van zeventien en de mensen die ik coach, die over het algemeen rond de één- a tweeëntwintig zijn. Ook in de opvoeding van onze dochters geven mijn vrouw en ik de meiden vertrouwen. Hierdoor weten ze dat ze alles met ons kunnen bespreken en dat we ze waar nodig adviseren. Ze hebben bepaalde verantwoordelijkheden, zoals het halen van hun toetsen, maar we respecteren hun keuzes. Dit betekent ook dat ze het vertrouwen krijgen om fouten te mogen maken. 

Leidinggeven vanuit vertrouwen, komt dat in de eerste plaats vanuit de organisatie of vooral uit jezelf? 

Ik denk dat het beiden is. Bij Solid Professionals werken we altijd vanuit vertrouwen en vanuit de overtuiging ‘Eerlijk is het leukst’. Onze oprichters zijn heel helder, zij zeggen: je mag alles aan ons vragen en je krijgt ook altijd eerlijk antwoord. Je ziet dat deze leiderschapsstijl vanuit vertrouwen wordt gestimuleerd en ook wordt overgenomen in de hele organisatie. Tegelijkertijd heb ik de persoonlijke overtuiging dat je mensen beter kunt coachen dan dat je ze terechtwijst of telkens verbetert. Ik denk niet dat iemand daar iets van opsteekt. In dat geval zullen ze iets gaan doen omdat ík het wil, terwijl ze dingen juist moeten doen omdat ze daar zélf van leren. Dus in plaats van dat je zegt ‘pas op er staat een muur’ kun je beter zeggen ‘als jij de keuze maakt om tegen de muur op te lopen dan is dat jouw zaak, je moet ook fouten kunnen maken’. De gedachte is: laat iemand rustig tegen de muur lopen, maar zorg er vervolgens wel voor dat je er bent om hem te helpen op te staan. Op die manier laat je mensen hun eigen keuzes maken en leren ze tegelijkertijd wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes.

'Als je vertrouwen geeft dan moet je het ook echt onvoorwaardelijk geven. Je moet doen wat je zegt'


Zat dit van nature al in jou of heb je dit moeten leren?

Vertrouwen geven zit in mij, maar voor echt vertrouwen moet je ook kunnen loslaten. Dat laatste heb ik zeker de afgelopen vijf jaar pas echt geleerd. Onder andere door een van de coachingsessies tijdens het Secure Base Leadership programma. Een onderwerpen dat ik toen besprak met de coach ging over mijn kinderen en de vraag ‘hoe ga ik ze vertrouwen geven’. Hij zei toen, begin eens met alle apps van je telefoon af te gooien waarmee je je kinderen kunt controleren, zoals Magister (leerlingvolgsysteem voor scholen, red.) en de bankrekening app. Dat was niet zo ingewikkeld dus dat heb ik toen gedaan. Het idee is, als je vertrouwen geeft dan moet je het ook echt onvoorwaardelijk geven, je moet doen wat je zegt. En ik kan je vertellen dat dit niet alleen mijn dochters, maar ook mijzelf ongelooflijk veel rust heeft gegeven.

Zo concluderend klinkt het alsof er eigenlijk niet zoveel veranderd is. Je staat over het geheel genomen heel positief in deze situatie, maar mis je dan echt niets?

Natuurlijk, in de huidige situatie missen we onder andere de maandelijkse bijeenkomsten en persoonlijke intervisie. We houden onze maandelijkse meetings wel online, maar intervisie doen we nu niet, omdat je dat gewoon fysiek wil doen. Nu we met alle consultants van Solid Professionals iedere maand online bij elkaar komen, hebben we de meetings teruggebracht naar ongeveer één uur. Met het oog op ieders thuissituatie proberen we wat eerder klaar te zijn. Een positieve bijkomstigheid is wel dat het ontzettend veel reistijd scheelt. En dit zorgt er ook voor dat waar er normaal gesproken op dit soort bijeenkomsten altijd wel iemand ontbrak, iedereen er nu gewoon is. Het kost ons allemaal iets minder tijd en heel eerlijk, je moet wel een heel goed excuus hebben om te zeggen ‘ik ben niet thuis’.

Ik denk wat dat betreft dat er wel dingen zullen worden overgenomen vanuit de huidige situatie. Ik kan mij voorstellen dat we misschien vaker een digitale meeting organiseren, in plaats van fysiek bij elkaar te komen. Omdat dat voor heel veel mensen gewoon prettiger is.

Een zonnige toekomst dus?

Wat Paul de Munnik zo mooi zingt in zijn lied 'Het leven' en wat mij de afgelopen jaren steeds duidelijker is geworden, is dat je elkaar nodig hebt om te groeien. Zo leer ik zelf ook iedere keer van een coachgesprek. Dit komt denk ik door het vertrouwen dat ik geef aan mijn collega’s, maar misschien meer nog door het feit dat zij mij ook feedback mogen geven en ik daar serieus naar luister. In onze gesprekken houden we elkaar een spiegel voor en dat vind ik een prettige ervaring. 

www.solidprofessionals.nl / Jeroen Kriele

Kun jij ook wel wat hulp gebruiken bij het leidinggeven (op afstand)? Het re-connecten van jouw team, het oplossen van conflicten en het opbouwen van vertrouwen? Neem dan contact op met The Force Factory, www.theforcefactory.nl