The Story van Reinier Steures - eigenaar van NATWERK

Vorige zomer draaide NATWERK op volle toeren. Zomerstop?! Daar was geen tijd voor met campagnes voor opdrachtgevers als Lebara, Febo en New York Pizza, activaties op festivals en natuurlijk de nodige feestjes zoals de jaarlijkse Canal Pride met Disco Dolly. Nu bijna een jaar later is alles anders. Wij van The Force Factory maken met Reinier Steures, founder en CEO van creatief bureau NATWERK, de balans op en vragen hem hoe het is om creatief ondernemer te zijn in tijden van Corona.

Om te beginnen. Wat voor leider ben jij?

Wat betreft leiderschap ben ik zelf echt anti-hiërarchie. Ik kan er gewoon niet bij dat iemand, die toevallig tien jaar ouder is, het per definitie beter weet of gelijk heeft. Dit heeft misschien ook wel te maken met mijn achtergrond. Mijn vader is voor mijn geboorte overleden en zijn vrienden waren daarna altijd om mij heen. Ik heb dus een groot deel van mijn jeugd doorgebracht met oudere mensen die mij als gelijke behandelden. 

Tot voor kort dacht ik dat iedereen dat ‘anti-hiërarchische’ had. Die houding van “we gaan het doen, we gaan het zelf doen en we gaan ze eens even lekker aanpakken”. Totdat ik erachter kwam dat niet iedereen hetzelfde is. Dat wist ik natuurlijk wel al... maar het ligt iets anders. Inmiddels begrijp ik ook dat je die diversiteit juist hard nodig hebt in een bedrijf. Toch probeer ik mijn medewerkers te stimuleren om iets vaker als ondernemer naar hun baan te kijken. Dit doen wij door ondernemend gedrag ook te belonen.

'Ik heb een bescheiden missie om de industrie te veranderen'

Hoe is het om de leider en de ondernemer te zijn?

Laat ik vooropstellen dat ik vooral ondernemer ben. Dat betekent echter in mijn geval ook dat ik leiding moet geven aan bijna 30 man. En dat is soms lastig. Ik ben eerlijk gezegd vooral van de grote lijnen en minder van de details. Hierdoor heb ik de neiging om iets in de organisatie te gooien en te roepen “los het op”. Ik snap ook dat dit niet echt lekker werkt. Daarom heb ik de organisatie zo ingericht dat er mensen zitten die mijn ideeën kunnen verwerken en vertalen naar de rest van het bedrijf. Want ik weet dat ik niet de rust en tijd heb om alles helder uit te leggen. Ik ben voornamelijk bezig met het uitstippelen van strategieën en de vraag hoe we met NATWERK de volgende stap kunnen zetten. Daarnaast heb ik nog een 'bescheiden' missie om de industrie te veranderen. Natuurlijk houd ik me wel bezig met de vraag hoe we zo goed mogelijk kunnen samenwerken, maar het gedetailleerde daar heb ik gelukkig Daantje (managing director, red.) voor.

Dus jij wilt de creatieve industrie veranderen?

Toen ik in de industrie begon heb ik een stichting opgezet, RA*W. Voor jonge mensen in de reclame. We waren jong en dachten “we gaan de wereld veranderen”. Kijk, creatieve organisaties worden geleid door creatieve mensen en die zijn wat mij betreft per definitie niet goed in management, HR kwesties, dat soort dingen. Ik had veel vrienden die werkten als consultant, als advocaat of in finance. Zij kregen vanuit hun werk trainingen en leertrajecten aangeboden, maar dat was er niet in de reclame. Daarom besloten wij om vanuit RA*W gewoon elke maand zelf masterclasses te organiseren vanuit het idee: wij kunnen veel meer dan waarvoor wij nu gebruikt worden. Ook in de creatieve sector is het belangrijk om je door te blijven ontwikkelen. Daarvoor kijk ik graag bepaalde constructen en systemen af bij andere branches, zoals consultancy. Maar wat betreft het idee om de wereld te veranderen, ik zie nu wel in hoe moeilijk dat is. Ik heb toch vaak het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. En meteen erachteraan denk ik, bij NATWERK volgen we niet de gevestigde orde. Wij bepalen onze eigen feiten.

'Zelf leer ik het meest als ik gewoon een klap in m’n gezicht krijg'

Hoe zorg je voor de persoonlijke ontwikkeling van NATWERK’ers?

Ik denk dat het hier soms misschien té gezellig is. Ga maar eens feedback geven aan iemand die je beste vriend is. Dat gaat echt niet gebeuren. Ik streef nog steeds naar gezelligheid, maar ik wil niet dat dit de efficiënte samenwerking in de weg zit. Daarom moeten de taakomschrijving en het proces zo duidelijk mogelijk zijn. Daarnaast proberen we steeds betere systemen te ontwikkelen voor het geven van feedback. 

Er wordt wel inhoudelijk gereviewed, omdat we constant ideeën bedenken die we samen beter moeten maken. Op sommige punten geven we daarom heel hard feedback, maar elkaar op persoonlijk vlak aanspreken vindt men lastiger. Dit betekent dat ik vaak de boeman ben. Zelf leer ik het meest als ik gewoon een klap in m’n gezicht krijg, zo van "Reinier nu ga je te ver". Dat werkt voor mij, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ik wil graag feedback kunnen geven op basis van feiten. Hoe kun je nou beter samenwerken, nog meer uit elkaar halen en feedback geven op elkaars handelen? Dit zijn uitdagende vraagstukken die mij bezighouden en waarin ik kansen zie om nog verder te kunnen groeien, zowel persoonlijk als op organisatieniveau.

'Voor creativiteit is gezelligheid, een goede sfeer, het allerbelangrijkste'

Wat voor invloed heeft de Corona Crisis op jouw bedrijf? 

Ik vind op afstand werken echt verschrikkelijk! Maar zakelijk gezien zie ik eigenlijk voornamelijk veel kansen door Corona. Het zet de boel weer even op scherp. Het laat zien dat het menens is. Ik verwacht in deze fase veel van mijn mensen, dat weet ik. Ze staan onder druk. Wij praten hier ook open en eerlijk over. Toch is de sfeer nog steeds goed. En dat laatste is echt van levensbelang. We blijven creatieven en voor creativiteit is gezelligheid, een goede sfeer, het allerbelangrijkste. Je hebt immers een vrije cultuur nodig om alles te kunnen creëren en zeggen wat je wilt. 

Deze situatie brengt mij ook een bepaalde rust en leidt tegelijkertijd weer tot nieuwe intieme, maar soms ook hilarische, momenten met vrienden. En weet je, als eigenaar is het voor mij stiekem veel beter om minder op kantoor te zijn. Om ruimte en afstand te nemen, want ik kan de neiging om alles naar me toe te trekken toch niet onderdrukken. Daarnaast krijgt het team ook de kans de dingen op hun eigen manier te doen, zonder van mij te horen hoe ik het zou aanpakken. Daar leer ik zelf dan ook weer van! Ik kijk vast over een jaar terug en dan denk ik “o wat was het toen fijn”.

'Mijn missie is om als reclamebureau onderdeel te worden van de strategie van de organisaties waarmee we samenwerken'

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Misschien dat de huidige situatie bij andere bedrijven tot angst leidt, want het gaat niet goed. Dat is de realiteit. Budgetten zijn ruk en projecten worden on hold gezet, maar ik hoop dat die angst bijdraagt aan verandering. Want er moet iets veranderen willen we een volgende stap kunnen zetten. Ik wil niet alleen NATWERK groter maken maar ook de industrie veranderen, want die klopt niet. Creativiteit is een van de sectoren die altijd zal blijven bestaan omdat robots het niet kunnen. Je zou dus zeggen dat wij in de reclame, een soort toegepaste creativiteiten industrie, heel waardevol zijn. Toch gaat het in de hele reclamebranche al geruime tijd slecht. Waar we eerst op directieniveau zaten, onderhandelen we nu met de afdeling marketing & communicatie, waardoor we niet altijd de vraag achter de vraag kennen en steeds meer uitvoerend worden.

'Ik zie de toekomst rooskleurig'

Mijn missie is om als reclamebureau onderdeel te worden van de strategie van de organisaties waarmee we samenwerken. Om de adviseursrol meer naar boven te halen, want dat is wat mij betreft de kern van het reclamevak. Om dit te realiseren moeten we kunnen laten zien wat onze waarde is als gesprekspartner. Dat vereist ook intern een transformatie van gedrag. Het vraagt om een goede verhouding tussen denken en doen en om verdieping. Het liefst doe ik dit niet directief maar probeer ik mijn medewerkers de juiste handvatten te geven. Want om vooruitstrevend te kunnen zijn, moeten we ons als organisatie en als individu blijven doorontwikkelen.

Ondanks alles zie ik de toekomst rooskleurig. De huidige situatie heeft veranderingen die al gaande waren binnen NATWERK in een stroomversnelling gebracht. Processen zijn helderder geworden en we raken steeds beter op elkaar afgestemd. Dat is alleen maar positief. Bovendien zijn wij als kleiner en minder traditioneel bureau veel wendbaarder. Uiteraard weten we nog niet wat Q3 en Q4 gaan doen, maar ik heb er vertrouwen in dat we er op de lange termijn beter uit gaan komen.